November 23, 2010

Bahasa Melayu



Tahniah di ucapkan kepada diriku kerana berjaya hendak 'meng-updatekan' blog pada hari ini. sekalung tahniah diucapkan. baiklah keluaran (post) kali ini akan menggunakan bahasa baku. Hal ini di sebabkan oleh saya ingin mengajar rakan-rakan blog (bloggerz) untuk mengetahui sebutan yang betul terutama penggunaan huruf 'E'. wah, penuh pembelajaran keluaran kali ini! haha gelak saya. tambahan lagi, besok(hari ini) bermulalah SPM 2010 iaitu kertas yang pertama adalah Bahasa Melayu.

hadirin yang di hormati sekalian, (wah, berpidato pula!) huks

huruf konsonan 'E" mengikut dewan bahasa dan pustaka mempunyai dua sebuatan iaitu "E Pepet" dan "E Tanling"(tidak pasti ejaannya). sebelum, kita mengetahui lebih lanjut mengenai huruf E ini, marilah kita sama-sama menyaksikan Video ini. maaf diminta kerana nak 'meng-upload' video ini amat lama. oleh itu saksikanlah video berkenaan dan dengar betul-betul sebutan konsonan 'E' di situ. agak pelik bukan.

baiklah, kini saya akan memperbetulkan sebutannya. untuk makluman rakan-rakan blog sekalian sebutan huruf 'E' yang terbahagi kepada dua itu, mempunyai sebutan yang berlainan. bagi 'E-Pepet' sebuatannya amat halus sedikit. contoh sebuatan yang sering kita gunakan adalah seperti perkatan emak, telur dan sebagainya. manakala sebutan bagi konsonan 'E-Tanling' pula adalah agak leper dan berat sedikit. sebuatan yang sering kita gunakan adalah seperti perkatan ekor, leper dan sebagainya. dapat perbezaannya? baiklah, dengar sekali lagi video lagu berkenaan. berikut adalah jenis konsonan 'E' yang sepatutnya disebut:

Pegang= E-pepet (bukannya E-tanling)
Renggang= E-pepet (bukannnya E-tanling)

Faham bukan. sehubungan itu sebutlah dengan sebutan yang betul. Bahasa itu Jiwa Bangsa agar tak lapuk dek hujan tak lekang dek zaman.

p/s: kepada adikku yang akan mengambil SPM 2010 besok.semoga berjaya (9A+). huks

No comments: